عجایب جهان

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

دانلود کتاب پنج گانگستر از آلفرد هیچکاک

چهارشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۲۲ ب.ظ
هیچکاک می گوید:

«برای من ساخت فیلم به معنی روایت کردن یک قصه است. قصه ای که گاهی غیر ممکن به نظر می رسد ولی صد در صد قابل باور است. قصه بایستی انسانی و بحرانی باشد. بحرانی که زاده ی درام است و درام چیزی جز زندگی نیست که تمام قسمت های خسته کننده ی آن را بیرون بریزیم.»

هیچکاک بیشتر در زمینه فیلم‌های معمایی و دلهره‌آور فعالیت داشت. هیچکاک، به گونه‌ای شگفت انگیز استاد تعلیق، عاشق سینما و تعریف داستانهایش است.«حق سکوت»نخستین فیلم ناطق خود را به اوج رساند و به فیلمهای تعلیقی ازگونهٔ تعقیب و گریز مانند «مردی که زیاد می‌دانست، خرابکاری، ۳۹پله، خانم ناپدید می‌شود،…» پرداخت. در زمان جنگ به هالیوود رفت و از اندوختهٔ فیلمهای انگلیسی اش بهره برد و بنا به خواست علاقهٔ روز هالیوود، به ملودرام های روانشناسانه (طلسم شده)، فیلم نوآر (سوءظن، بدنام و طناب)، درامهای مضطرب کننده، روانشناسانه (مردعوضی، سرگیجه و اعتراف می‌کنم) وحشت آور (روح و پرندگان) و فیلمهای موفق تعقیبی (دستگیری دزد، مردی که زیاد می‌دانست و شمال تا شمال غربی) پرداخت.

هیچکاک طی شش دهه، در ساخت بیش از پنجاه فیلم شرکت داشت (از فیلم های صامت تا فیلم های تکنی کالر) و تا به امروز به عنوان سرشناس ترین و محبوب ترین کارگردان فیلم های سینمایی شناخته می شود. و در سال ۱۹۳۹ از انگلیس به آمریکا مهاجرت کرد و تا پایان عمرش ۲۹ آوریل ۱۹۸۰ در لوس آنجلس ماند. هیچکاک تا زمانی که در قید حیات بود، ۵۳ فیلم ساخت و با فروش فیلم هایش در سراسر جهان به عنوان یکی از مشهورترین فیلم سازان تاریخ سینما به شمار می آید. هیچکاک در سال ۱۹۲۰ خود را برای اولین بار به عنوان نقاش و طراح به استودیو تازه تأسیس “پارامونت فیموس” در لندن معرفی کرد و در آن جا با طراحی تیتراژ شروع به کار کرد. گاهگاهی هم در کنار کار اصلی خود، مشغول طراحی لباس و صحنه شد و رفته رفته تغییرات نهایی فیلم ها را انجام داد تا این که در سال ۱۹۲۲ به علت اخراج شدن یک کارگردان، صحنه ی نهایی باقی مانده از فیلم را کارگردانی کرد و از این زمان به بعد توانست نظر تهیه کننده ها را به خود جلب کند. سال ۱۹۲۶ هیچکاک فیلم “مستأجر” را با تهیه کنندگی کشور آلمان ساخت و توانست در انگلیس به معروفیت برسد. او با ساخت فیلم “مستأجر” فوراً ژانر سینمایی خود را یافت، ژانر “تعلیق” که در همه ی فیلم های خود دنبال کرد. این موضوع علاوه بر ادبیات در سینما نیز صدق می کند. سینمای هیچکاک در این مورد مثالهای بسیار خوبی دارد. کسانی که “سرگیجه” را دیده اند حتما صحنه زیبای اتاق سبز هتل را به یاد دارند. اتاق مادلن با نور سبز چراغ بیرونی هتل روشن شده است.حال ببینید که هیچکاک چگونه از این نور سبز استفاده دراماتیک می کند. جودی که پس ارایش و پوشیدن لباس هایی شبیه مادلن کاملا به او شبیه شده است برای تغییر ارایش مو به حمام میرود و پس از باز گشت در هاله ای از نور سبز ومه فرو می رود. گویی دوباره زاده شده است.و این یعنی استفاده دراماتیک از عناصر صحنه….

هیچکاک با استفاده از کلیشه های رایج در فیلم های آن زمان، مخاطب را فریب می داد. به عنوان مثال در آن زمان شخصیت های بدِ فیلم ها سبیل داشتند ولی هیچکاک با استفاده از این نوع کلیشه ها، شخصیت های مرموز متعددی وارد داستان هایش می کرد که مخاطب را فریب دهد و یا حتی با بر عکس کردن فضاهای نوری صحنه، مخاطب را غافلگیر می کرد. هنوز هم از فیلمهای او به عنوان الگوهای اصلی ژانر دلهره و تعلیق نام برده میشوند . هیچکاک در ۱۹۷۱ نشان لژیون دونور را دریافت کرد ودر ۱۹۸۰ از دنیا رفت.

آلفرد هیچکاک برای همه شناخته شده است و با فیلمهای ماندگار در سینما بعنوان یکی از صاحبان سبک و اساتید مسلم سینما مخصوصا در ژانر وحشت، پلیسی و معمایی محسوب میشود. اگر میخواهید داستانهایی از این سینماگر مشهور را مطالعه کنید میتوانید کتاب پنج گانگستر را دریافت نموده تا منتخبی از داستان های او را در اختیار داشته باشید.          

            

۹۶/۱۰/۲۰ موافقین ۱ مخالفین ۰
امیر توحیدی

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.